Tijdens de coronacrisis is het gebruik van social media aanzienlijk toegenomen. Het aantal Instagram gebruikers is met 11% gestegen en het aantal Facebook gebruikers is 22% gestegen. Hierdoor zullen mensen ook meer onlineaankopen doen. Facebook advertenties hebben hier een enorme bijdrage aan geleverd: het triggert mensen om een aankoop te doen.
Facebook evolueert zo snel dat de vraag waarmee adverteerders in 2023 worden geconfronteerd is: wat kunnen we niet doen? Innovatie zal er zeker in overvloed zijn, inclusief nieuwe manieren om video’s, kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality te gebruiken. Het belooft echt een ruime keuze voor marketeers te worden, een ruime keuze dat drukker en concurrerender is dan ooit.
Toch zullen, ondanks alle veranderingen die Facebook advertenties in 2023 vorm zullen geven, een paar dingen blijven: het potentiële bereik dat adverteerders op dit platform hebben enorm is. In 2017 overschreed het bedrijf de grens van 1,9 miljard maandelijkse gebruikers. Volgens sommige schattingen is dat aantal opgelopen tot bijna 3 miljard in 2020. Om jou te helpen dit enorme bereik te benutten, vindt je hier onze lijst met Facebook advertentie trends waarop je in 2021 voorbereid moet zijn.
1. E-commerce: wat gaat er gebeuren?
Door de enorme groei in het gebruik van social media zien we ook een enorme groei in de e-commerce. De e-commerce branche is in het afgelopen jaar met maar liefst 18% is gegroeid.
Sommige organisaties groeien ongekend hard, en deze organisaties hebben extra vraag naar producten of diensten.
Nu de meeste mensen binnenshuis blijven, soms onder dwang, is online winkelen een gemakkelijke manier geworden om aan de eerste levensbehoeften te komen zonder het risico te lopen om naar de winkel te moeten gaan. Hierdoor gebruiken veel bedrijven Facebook advertenties en remarketing om online de juiste doelgroepen te bereiken.
Het is dan ook niet verrassend dat we een daling van 10% in de detailhandel zien.
2. Facebook advertentiekosten zullen onvoorspelbaar blijven
Vanaf begin 2020 zijn de wereldwijde kosten per klik (CPC) voor Facebook advertenties gedaald, net als de advertentiekosten voor Facebook over de hele linie.
Zal het voor altijd zo blijven? Waarschijnlijk niet. Ervan uitgaande dat het advertentieplatform van Facebook in 2023 en daarna nog steeds bestaat, is het waarschijnlijker dat bedrijven hun Facebook advertentiestrategieën aanpassen en bijstellen, waardoor de concurrentie tussen adverteerders en dus ook de kosten weer toenemen.
Volgens onderzoek van Facebook, “zegt ongeveer 89% van de adverteerders dat ze actie hebben ondernomen met hun budgetten in reactie op COVID-19; met 45% die zegt dat ze het gebruik van mediatype hebben aangepast of budget hebben verschoven tussen mediatypes.”
Uiteindelijk zal de advertentiemarkt zichzelf corrigeren. Want de waarheid is dat meer mensen dan ooit tevoren het platform gebruiken.
Lees hier hoe jij jouw Facebook-advertentiekosten kan verlagen!
3. Facebook advertentieformaten zullen blijven evolueren
Afgezien van de volatiliteit van de markt, zijn de opties voor Facebook adverteerders nog nooit zo uitgebreid geweest. De technologie en de middelen zijn verbluffend, en het kan allemaal nogal overweldigend zijn. Video’s zijn natuurlijk helemaal in, en augmented reality neemt een hoge vlucht met de evolutie van Spark AR Studio.
Je kunt ook een heleboel doen op je smartphone. Facebook Mobile Studio bevat een rijke set functies voor het maken van killer mobiele advertenties, waaronder beeldverbeteringen, korte video-advertenties, en geanimeerde verhalen. Facebook Mobile Studio is zeer gebruiksvriendelijk en zeer effectief, zelfs voor beginners.
4. Over advertentieformaten gesproken, video’s zal zijn opmars voortzetten
Video’s kunnen absoluut niet worden genegeerd door serieuze marketeers die van plan zijn om te adverteren op Facebook. Hier is waarom: volgens statistieken verzameld door HubSpot, zijn er dagelijks 8 miljard video views op Facebook. 84% van de marketeers gebruiken Facebook ook om hun video’s te promoten. 35% van de marketeers gebruikt Facebook Live om te adverteren. En ver terug in 2019 zei Facebook COO Sheryl Sandberg dat drie miljoen adverteerders advertenties hadden gekocht voor Facebook Stories.
Tijdens deze “turbulente tijden” zijn veel mensen thuis, op hun telefoon, en op zoek naar entertainment, vreugde, humor, of afleiding. Dit, samen met de ongelooflijke opkomst van YouTube en TikTok onder Gen Z en digital natives, heeft een perfecte storm gecreëerd voor video’s om het medium bij uitstek te worden voor zowel consumenten als adverteerders.
Facebook video-advertenties
Een van de interessante dingen over Facebook video-advertenties is dat ze vaak niet lijken op een advertentie, althans in eerste instantie. En sommige zijn zo goed gemaakt dat het de kijkers niet kan schelen dat ze worden verkocht. Dit is deels te danken aan de manier waarop Facebook deze advertenties integreert in de stroom van een normale gebruikerservaring “in-stream”, in feeds, en in verhalen.
5. Chatbots
We weten allemaal hoe chatbots de problemen van klanten oplossen. Chatbots zullen in 2023 een van de essentiële onderdelen van de digitale marketingtrend zijn.
Deze uitstekende AI-gebaseerde technologie (kunstmatige intelligentie) maakt gebruik van instant messaging om in real-time te chatten met jouw klant en hen te voorzien van de juiste oplossing op basis van hun probleem.
Conclusie
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen liggen er enorm veel kansen om te gaan adverteren op Facebook. Houd dit in gedachten met het neerzetten van jouw Facebook advertentiestrategie voor 2023: mensen zullen jou vinden op hun mobiele telefoons, een trend die waarschijnlijk niet zal afnemen. Wees bewust, wees slim en optimaliseer jouw Facebook advertenties voor wat mensen willen.