fbpx
Marketing By Bulls

Wij zijn van 08.00 - 21.00 bereikbaar

TOP 5 TIPS OM FACEBOOK-ADVERTENTIEKOSTEN TE VERLAGEN

Wil je het geheim weten om je Facebook-advertentiekosten te verlagen? Wij weten hoe gek het kan zijn om die kosten langzaam omhoog te zien gaan en geen idee hebben hoe je het moet oplossen.

In deze post gaan wij jou 5 tips geven over hoe jij jouw Facebook-advertentiekosten kunt verlagen, zodat je het meeste uit je budget kunt halen.


Waarom gaan mijn Facebook-advertentiekosten omhoog?

Als je merkt dat jouw advertenties je veel meer kosten dan je dacht (of meer dan je zou willen) of je ziet dat jouw advertenties langzaam minder resultaten opleveren, dan kan het zijn dat je te veel betaalt voor jouw advertenties.

Dit kan vooral frustrerend zijn als je niet weet waarom jouw advertenties zich op deze manier gedragen terwijl ze het eerder goed deden. Meestal gaan jouw Facebook-advertentiekosten omhoog door een paar eenvoudige redenen.


Wij gaan deze onderwerpen nu meer in detail bespreken:
  1. Begin met het gebruiken van Retargeting advertenties
  2. Houd de frequentie van jouw advertenties onder de 5
  3. Wijzig jouw advertentieformaten en berichtgeving
  4. Vertrouw niet op geautomatiseerde plaatsingen
  5. Besteed aandacht aan de Relevantie Diagnostiek van jouw advertentie


Als je de kosten van jouw Facebook advertenties wilt verlagen, lees dan verder.



Gebruik Retargeting Ads


Wij gebruiken Facebook om te adverteren vanwege de targetingopties. En de magie van Facebook targeting komt pas echt als je retargeting gaat gebruiken. Retargeting advertenties worden getoond aan mensen die een interactie hebben gehad met jouw pagina, website of content. Deze advertenties werken goed omdat je ze laat zien aan een geïnteresseerd publiek.

Je hebt een heleboel targetingopties voor Facebook advertenties (wij hebben dit allemaal letterlijk overgenomen van de Facebook Help-pagina):

  • Bekeken of toegevoegd aan winkelwagen maar niet gekocht: Promoot producten uit jouw catalogus aan mensen die deze producten hebben bekeken of aan hun winkelwagen hebben toegevoegd.
  • Toegevoegd aan winkelwagen maar niet gekocht: Promoot producten uit jouw catalogus aan mensen die deze producten hebben toegevoegd aan hun winkelwagen.
  • Upsell Producten: Upsell producten uit jouw catalogus aan mensen die producten uit jouw productset hebben bekeken.
  • Cross-Sell Producten: Cross-sell producten uit jouw catalogus aan mensen die producten uit jouw productset hebben bekeken.
  • Aangepaste combinatie: Promoot producten uit jouw catalogus aan een Custom Audience op basis van hoe mensen interactie hebben gehad met jouw producten.

    Als je deze optie kiest, kun je de publieksinteracties selecteren door insluitingen en uitsluitingen te selecteren.

    Je kunt bijvoorbeeld mensen opnemen die in de afgelopen 45 dagen producten aan hun winkelwagen hebben toegevoegd en mensen uitsluiten die in de afgelopen 45 dagen producten hebben gekocht.


Wij laten je zien hoe je retargeting advertenties kunt opzetten. Met retargeting advertenties adviseren wij om Dynamische advertenties te gebruiken. Je hebt een Facebook Pixel nodig die goed ingesteld is voor het verzamelen van gegevens om deze advertenties te kunnen gebruiken.

Hoe zet je Dynamische retargeting advertenties in Facebook op?
  1. Begin met het maken van je Dynamische advertentie
  2. Wanneer jij jouw publiek selecteert, kies je Retarget advertenties om mensen te targeten die interactie hebben gehad met jouw producten of dienst
  3. Kies een retargeting optie (wij hebben deze hierboven behandeld)
  4. Voer het aantal dagen in waarop de actie plaatsvond voor je retargeting optie
  5. (Optioneel) Selecteer Geavanceerde Opties om een Custom Audience of Lookalike Audience toe te voegen aan je targeting


Dit zou jouw Facebook-advertentiekosten moeten verlagen en je doorklik- en conversiepercentages moeten verhogen. Besteed wel aandacht aan je frequentie bij het runnen van retargeting advertenties. Dit verwijst naar hoe vaak elke persoon jouw advertentie ziet. Als deze aantallen te hoog worden (meer dan 5) loop je het risico dat je publiek zich gaat irriteren waardoor je klanten kan verliezen.

Als je nog geen retargeting publiek hebt, moet je er een opbouwen.


Lees hier waarom retargeting zo belangrijk is!



Houd de advertentie frequentie onder de 5


Misschien heb je de “als het niet kapot is, niet repareren” soort mentaliteit als het gaat om jouw advertenties. En terwijl dit idee van toepassing kan zijn in het algemeen, kan het schadelijk zijn om jouw advertenties voor een lange periode ongewijzigd te draaien. Zelfs als ze werken.


Hoe wordt de frequentie berekend door Facebook?

Facebook houdt bij hoe vaak jouw advertenties gemiddeld worden getoond aan elke persoon in jouw doelgroep. Facebook geeft zijn beste schatting van het aantal keren dat elke persoon in je publiek jouw advertentie heeft gezien.

De juiste frequentie voor jouw advertenties is tussen de 1 en 4. Wanneer de advertenties een frequentie van een 4 halen, is het tijd is om de advertentie op te frissen.

De manier om jouw frequentie laag te houden is door het in de gaten te houden van jouw frequentie en indien nodig het creatieve gedeelte van jouw advertenties aan te passen. Als je wat minder tijd daarvoor over hebt kan je gebruik maken van Dynamic Ads waardoor je voorkomt dat je om de zoveel tijd jouw advertenties handmatig moet aanpassen. Als je Facebook genoeg interessante combinaties geeft, kun je die advertenties veel langer gebruiken dan anderen voordat je frequentie begint te stijgen. Dit zal afhangen van de grootte van je publiek en hoeveel opties je hebt geüpload.

Volg deze stappen om de frequentie van jouw advertenties te vinden:

  1. Log in op jouw Ads Manager
  2. Navigeer naar het tabblad Campagnes, Ad Set of Ad
  3. Als de frequentie niet in een van jouw beschikbare kolommen staat, voeg dan de kolom toe
  4. Klik op het blauwe plusteken en zoek “Frequentie” in de lijst op
  5. Vink het aan om het toe te voegen en klik op Opslaan
  6. Nu kan je de cijfers in de nieuwe kolom zien



Verander advertentie formaten en berichtgeving


Zelfs je grootste fans zullen geïrriteerd raken als ze alleen maar dezelfde advertentie te zien krijgen. Als wij het over dit probleem hebben, hebben wij het over één advertentie die te vaak wordt gezien. Als je nu aan frequentie denkt, dan zijn wij daar blij om! Maar dit punt is meer algemeen van toepassing op jouw advertentieformaten en berichtgeving als geheel.

Het is eenvoudig om een advertentie formaat en stijl te vinden dat werkt, maak er een sjabloon van en pomp de advertenties eruit. Veel bedrijven maken deze fout om een standaard advertentie formaat en stijl te gebruiken om vervolgens zoveel mogelijk advertenties te draaien. Dat kan geweldig zijn voor de productiviteit of efficiëntie, maar het is een slechte marketing tactiek.

Als je kijkt naar de grote merkcampagnes, zal je merken dat niemand zich elke keer weer aan hetzelfde formaat, stijl, of berichtgeving houdt. Natuurlijk blijven logo’s, slogans en woordspelingen in de loop van de tijd hetzelfde, omdat we die continuïteit nodig hebben om een relatie met jouw publiek op te bouwen. Maar, ze nemen risico’s met andere aspecten van het adverteren. En dat is onder meer het veranderen van:

  • Hoe je communiceert met het publiek
  • Wat jouw boodschap aan hen is
  • Hoe jouw beelden of video’s eruitzien
  • Welke producten je laat zien



Je moet zelfs je grootste fans geïnteresseerd houden, en dat doe je niet door steeds maar hetzelfde te laten zien. Je moet nieuwe stijlen en tonen strategisch uittesten, vooral als ze een grote afwijking zijn van je normale manier van werken, maar je moet er wel prioriteit aan geven. Om deze advertenties te testen en bij te houden raden wij het aan om A/B-tests uit te voeren. Maak vervolgens een document dat je kunt gebruiken om bij te houden wat je test en hoe de advertenties presteren.



Vertrouw niet op geautomatiseerde plaatsingen


Afhankelijk van je campagnedoelstelling (klikken, videoweergaven, vind-ik-leuks), kunnen je advertenties worden weergegeven op:

  • Facebook
  • Instagram
  • Messenger
  • In-stream video
  • Marketplace
  • Apps



Door in de rapporten binnen jouw Ads Manager te kijken kan je erachter komen wat de beste plaatsing voor jou is. Volg deze stappen om de juiste plaatsing voor jouw advertenties te vinden:

  1. Log in op jouw Ads Manager
  2. Navigeer naar het tabblad Campagnes, Ad Set of Ad
  3. Navigeer naar Rapporten
  4. Als de plaatsing niet in een van jouw beschikbare kolommen staat, voeg dan de kolom toe
  5. Klik op het blauwe plusteken en zoek “Plaatsing” en eventueel “Platform” in de lijst op
  6. Vink het aan om het toe te voegen en klik op Opslaan
  7. Nu kan je de cijfers in de nieuwe kolom zien




Zodra je weet welke plaatsing voor jouw advertenties het beste is kan je dit toepassen door het in te stellen in Ads Manager en dat doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar Ads Manager
  2. Kies jouw doelstelling en klik op Doorgaan. Niet alle doelstellingen ondersteunen echter alle plaatsingen
  3. Ga naar de plaatsingen sectie, Automatische plaatsingen (Aanbevolen) is voorgeselecteerd
  4. Kies Handmatige plaatsingen om bepaalde plaatsingen uit te sluiten. Vink het vakje naast elke plaatsing die voor jou niet werken uit om deze te verwijderen
  5. Als je geen vakje ziet, ondersteunt je advertentietype of doelstelling de plaatsing niet



Je kunt er ook voor kiezen om plaatsingen uit te schakelen door de selectievakjes bij Facebook, Instagram, Messenger of Audience Network uit te schakelen.



Besteed aandacht aan de Ad Relevance Diagnostics


Als je al een tijdje adverteert op Facebook, ken je dit onderwerp onder zijn oude naam: Ad Relevance Score. Dit is vervangen door Ad Relevance Diagnostics, dat 3 metingen omvat en het volgende betekenen (wij hebben dit allemaal letterlijk overgenomen van de Facebook Help-pagina):

  • Kwaliteitsranking is de waargenomen kwaliteit van jouw advertentie in vergelijking met advertenties die concurreren voor hetzelfde publiek.
  • Engagement Rate Ranking is de verwachte engagement rate van jouw advertentie in vergelijking met advertenties die concurreren voor hetzelfde publiek.
  • Conversie Rate Ranking is de verwachte conversie ratio van jouw advertentie in vergelijking met advertenties met hetzelfde optimalisatie doel die concurreren voor hetzelfde publiek.


Facebook meet of je een kwalitatief goede advertentie hebt die aan het juiste publiek wordt getoond. Facebook raadt het aan om te zoeken naar de ideale combinatie van advertenties en targeting, en niet alleen te focussen op de ideale advertenties of de ideale targeting.

Wat is een goede score?

Je wilt dat elk van de drie metrieken op het gemiddelde of boven het gemiddelde ligt, in het ideale geval. Als jouw Ad Relevance Diagnostics onder het gemiddelde zijn, is er een kans dat jouw advertenties aardig wat geld gaat kosten zonder enig resultaat terug te zullen zien. Je zult aanzienlijke advertentieprestaties en kostenverbeteringen zien als jij jouw metrics verhoogt van onder het gemiddelde naar gemiddeld of naar boven het gemiddelde (door het veranderen van jouw creative en targeting). Je zult kleine verbeteringen zien als jij jouw gemiddelde score verhoogt naar boven het gemiddelde, dus richt je op het verhogen van je onder gemiddelde scores als je die hebt.

Waar kan ik Ad Relevance Diagnostics vinden in mijn account?
  1. Navigeer in je Ads Manager naar je Ads tab (Ad Relevance is alleen van toepassing op Ads, niet op Ad Sets of Campagnes)
  2. Daarna zouden Quality Ranking, Engagement Rate Ranking, en Conversion Rate Ranking zichtbaar moeten zijn
  3. Als je deze kolommen niet ziet, reset dan je kolomweergave naar “Performance (Default)” of klik op het blauwe plusteken om de kolommen toe te voegen
  4. Je zult dan de Ad Relevance Score vinden



Wat betekenen deze Diagnostics?

Geen van die informatie is nuttig als je niet weet wat te doen met de informatie die je krijgt, toch? Dus, laten we eens kijken naar een aantal mogelijke uitkomsten en wat dat voor jou zou kunnen betekenen.

Als je alles op gemiddeld of bovengemiddeld niveau hebt, doe je het geweldig en hoef jij je waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken over het aanpassen van de advertenties die lopen. Als die campagne voorbij is, is het er één die wij zouden overwegen opnieuw uit te voeren (of een soortgelijke campagne uit te voeren) voor een vergelijkbaar publiek.


Maar stel dat jouw conversiepercentages onder het gemiddelde liggen, maar jouw betrokkenheid en kwaliteitsscores boven het gemiddelde liggen. Dat betekent dat je mogelijk:

  • Je richt op een publiek met een lagere interesse dan je denkt
  • Je geen aantrekkelijke CTA hebt
  • Dat je mensen verliest na de klik door de website of de leadform ervaring


Wij zouden eerst de eenvoudigste oplossingen zoeken. Dit is wat je kunt doen:

  • Richt je op een doelgroep met een hogere interesse
  • Schrijf een betere CTA


Als de prestaties van jouw advertenties nog steeds niet verbeteren, kijk naar de post-klik ervaring en verander deze.

In sommige gevallen hoef je geen zorgen te maken over een onder gemiddelde Conversion Rate Ranking. We weten het, het klinkt misschien raar, maar soms heb je al een lagere conversieratio omdat je bijvoorbeeld high-ticket items verkoopt. Als de conversieratio aan je verwachtingen voldoet, maak je er dan geen zorgen over.


Stel dat jouw Facebook kwaliteitsscore onder het gemiddelde ligt, maar jouw betrokkenheid en conversie boven het gemiddelde.

De meeste mensen zouden in dat geval zeggen: “Ik moet betere advertenties ontwerpen”, en dat kan waar zijn.

Of, het kan zijn dat je de advertenties gewoon niet aan de juiste mensen laat zien. Het betekent dat ze van lage kwaliteit zijn voor dat publiek, hoewel ze niet als lage kwaliteit zouden kunnen worden beschouwd voor een ander publiek.

Het is belangrijk om elke metriek in combinatie met de andere twee te bekijken en op basis daarvan aanpassingen te maken. Bedenk ook dat je voortdurend aanpassingen zult moeten maken en dat je bepaalde dingen gewoon gaandeweg zult moeten testen. Ook hiervoor kunnen A/B-tests super nuttig zijn.



Conclusie


Wanneer je advertenties draait, wil jij jouw advertentie tonen aan het beste publiek tegen de beste prijs. Ook al is Facebook het meest betaalbare advertentieplatform voor kleine bedrijven (voor nu), je kunt meer geld uitgeven dan je wilt als jij jouw advertenties niet goed optimaliseert. Advertenties zullen na verloop van tijd natuurlijk in kosten stijgen. Geen enkele campagne kan eeuwig duren.

Maar, nu weet je wat je moet doen om jouw Facebook-advertentiekosten te verlagen.


Facebook advertentiekosten verlagen

Bekijk Ook Onze Andere Blog's

Samen online succes behalen?

Groei naar de next level. Wacht niet langer en neem direct actie.

nl_NLDutch