fbpx

Wij zijn van 08.00 - 21.00 bereikbaar

RETARGETING – UITGELEGD


96% van de bezoekers die naar jouw website komen, is nog niet klaar om te kopen. Dit betekent dat je waarschijnlijk slechts 4% van het verkeer kunt overtuigen om te kopen wat je aanbiedt wanneer ze voor het eerst op jouw website komen. Dat is een groot deel van de bezoekers die je misloopt. Gelukkig is er één ding dat je kunt doen om verloren bezoekers terug te halen: het uitvoeren van retargeting campagnes.


Wat is retargeting?

Met retargeting kun je jouw bedrijf onder de aandacht van jouw potentiële klanten houden nadat ze jouw website hebben verlaten en hen overhalen om jouw aanbod te heroverwegen wanneer ze het nodig hebben. 

Met retargeting campagnes kun je specifieke bezoekers targeten met specifieke advertenties om ze te overtuigen om te converteren voor jouw aanbieding. Deze campagnes werken omdat ze jou in staat stellen om die bezoekers advertenties te laten zien die al interesse in jouw product/dienst hebben getoond. Met behulp van zoekmachines en sociale mediakanalen kun je hen eraan herinneren dat ze een probleem wilden oplossen en waarom jouw product/dienst de beste oplossing biedt.


Waarom je hier nu op moet letten

Het organisch opbouwen van verkeer wordt moeilijker dan ooit. Het kan worden gedaan, maar het vereist veel meer inspanning dan vroeger.

Maar je kunt ook traffic kopen. Verkeer is tegenwoordig een heel handelswaar en ik geloof dat de manier om op te bouwen in een mix van betaald verkeer en organisch verkeer ligt.

Het punt is dat zelfs koopverkeer duurder is geworden en het zal waarschijnlijk nog erger worden. Nu het verkeer is gedemocratiseerd en steeds meer mensen naar de verkeerswinkel gaan, heeft de vraag de prijzen opgedreven. Op interesses gebaseerde targeting is zeker haalbaar, maar is in sommige markten moeilijker (en duurder) dan in andere.

De “kotere weg” hiernaar is retargeting. Dan adverteer je alleen voor mensen die al eerder op jouw site zijn geweest. Dit is veel goedkoper en effectiever. 

Maar er is nog steeds maar een beperkte voorraad beschikbaar voor retargeting. Naarmate meer en meer mensen hiermee instappen, zal het mogelijk een punt bereiken waarop het te duur is om betaald verkeer te genereren voor veel mensen met kleinere budgetten – tenzij ze een retargeting publiek hebben. 

Dit is waarom je nu je doelgroep voor retargeting moet opbouwen – zelfs als je nog niet van plan bent om voor hen te adverteren. Het creëert een database dat je kunt inschakelen als je er klaar voor bent.


Gegevens verzamelen voor retargeting campagnes

In tegenstelling tot zoekadvertenties worden retargeting advertenties niet gevraagd door zoekopdrachten van gebruikers. Om ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep jouw advertenties te zien krijgt kun je de volgende drie methoden gebruiken om gegevens (doelgroepen) te verzamelen voor jouw retargeting campagnes.


1. Gebruik een retargeting pixel

Retargeting op basis van pixels is de meest voorkomende vorm van doelgroep verzameling. Het werkt met behulp van een JavaScript-code (een pixel) die je op jouw website of landingspagina na het klikken plaatst. Nadat je de pixel hebt toegevoegd, plaatst de pixel elke keer dat een bezoeker op jouw website of landingspagina na het klikken arriveert een anoniem browsercookie in de browser van de bezoeker. 

Wanneer de bezoeker jouw pagina verlaat en doorgaat met browsen op andere websites, laat de pixel jouw provider zoals Google AdWords of Facebook weten dat deze bezoekers jouw advertenties moeten gaan zien.

De op pixels gebaseerde retargeting garandeert dat jouw advertenties worden gezien door mensen die jouw website hebben bekeken of doorgeklikt naar jouw bestemmingspagina na het klikken. Een ander voordeel van pixelgebaseerde retargeting is dat het onmiddellijk begint, bezoekers kunnen onmiddellijk advertenties zien die hen kunnen overtuigen om terug te keren naar jouw aanbod.


2. Gebruik retargeting lijsten

Met op lijsten gebaseerde retargeting gebruik je lijsten van jouw bestaande klanten of bezoekers die jou hun e-mailadres hebben gegeven en laat je specifieke advertenties aan hen zien. Misschien wil je dat jouw blogabonnees een whitepaper downloaden waarvan ze de pop-up advertentie op jouw startpagina negeren, of wil je dat jouw gratis proefgebruikers upgraden naar een betaald abonnement. Beide situaties zouden geschikt zijn voor retargeting campagnes. 

Om te beginnen met op lijsten gebaseerde retargeting, upload je eenvoudig de lijst met e-mailcontacten die je hebt naar het retargeting platform en jouw publiek zou jouw advertenties moeten zien terwijl ze op internet browsen. Je kunt jouw publiek ook gepersonaliseerde e-mails sturen om hen te overtuigen het aanbod waarin ze interesse hebben getoond opnieuw te bekijken.


Waarom een ​​blog perfect is om een ​​retargeting doelgroep op te bouwen

Veel blogs – zelfs minder populaire blogs – krijgen nog steeds veel meer verkeer dan veel niet-blogsites. 

Je blog is dus een krachtig medium om jouw retargeting publiek op te bouwen. Alleen al door een willekeurige persoon op internet die jouw blog één keer bezoekt via een Google-zoekopdracht, kun je ze in jouw retargeting publiek brengen en mogelijk op een later tijdstip contact met ze opnemen. 

Blogmarketing zonder retargeting is als marketing in de eerste of tweede versnelling. Blogmarketing gecombineerd met retargeting is alsof je je blog een versnelling hoger zet.

Zelfs als je niet van plan bent hier nu een cent aan uit te geven, moet je toch de tijd nemen om een pixel op je blog te installeren en te beginnen met het opbouwen van je retargeting publiek. Dan zal het er in ieder geval voor je zijn als je er klaar voor bent.


Retargeting campagnedoelen

Er zijn twee basisdoelen die je kunt instellen voor jouw remarketing campagnes:

  • Awareness: Awareness campagnes worden gebruikt om bezoekers te informeren over jouw product/dienst en andere aankondigingen. Dit is een minder gericht doel omdat het is gericht op bezoekers die niet veel interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Je kunt bewustmakingscampagnes uitvoeren als voorloper voor jouw conversie campagnes. 

  • Conversie: Conversie campagnes worden gebruikt voor bezoekers die meer bekend zijn met jouw bedrijf en producten/diensten. Maar ze hebben nog steeds niet toegezegd aan een aanbieding, dus je wilt dat ze op de advertentie klikken, ze naar een bestemmingspagina na het klikken leiden en ze overtuigen om te converteren.




Retargeting is een geweldige manier om jouw potentiële klanten betrokken te houden en om te communiceren met mensen die al interesse in jouw bedrijf hebben getoond. 

Hoewel het misschien een eenvoudig concept lijkt, zijn er veel aspecten van een retargeting campagne die moeten worden uitgewerkt. Zorg ervoor dat je voldoende tijd neemt om jouw lijsten te maken, doelen en typen campagnes vast te stellen, te bepalen op welke platformen jouw advertenties zullen worden weergegeven en het hele conversiepad aan elkaar te koppelen.


Lees hier hoe jij jouw Facebook-advertentiekosten kan verlagen!




Retargeting Uitgelegd

Bekijk Ook Onze Andere Blog's

Samen online succes behalen?

Groei naar de next level. Wacht niet langer en neem direct actie.

nl_NLDutch