fbpx

Wij zijn van 08.00 - 21.00 bereikbaar

#1 TIPS OM JOUW MKB TE LATEN GROEIEN MET SOCIAL MEDIA

Dit artikel behandelt snelle tips en kosteneffectieve manieren voor kleine en middelgrote bedrijven om hun bedrijf te laten groeien en hun tijd en middelen effectiever te beheren.



Hoewel social media een gelijk speelveld biedt om op organische wijze nieuwe klanten te bereiken, zal het succes altijd ervan afhangen van de toegepaste marketingstrategie. 

Het is duidelijk dat grotere bedrijven het voordeel hebben van grotere budgetten en meer middelen. Maar dat betekent niet dat social media voor eigenaren van kleine bedrijven niet kunnen concurreren met de grote bedrijven.


Slechts de helft van het MKB benut de volledige potentie van social media.

Volgens een onderzoek zijn Facebook en Instagram de twee belangrijkste kanalen die het midden- en kleinbedrijf (MKB) gebruikt voor communicatie met klanten. 98% van de respondenten zegt Facebook te gebruiken en 82% Instagram om met hun klanten te communiceren.

Hoewel social media marketing voor kleine bedrijven duidelijk een prioriteit is, toont het onderzoek ook aan dat een groot deel van de gesprekken die het MKB voert eenzijdig is. 


Facebook of Instagram stelt consumenten niet alleen in staat om feedback te geven aan bedrijven, ze moedigen dit ook aan in de vorm van openbare commentaren, directe berichten, beoordelingen en recensies. 

51% van de respondenten van één onderzoek zei echter dat ze feedback op social media en online beoordelingen niet belangrijk vinden voor hun bedrijf.


Ben je verrast door deze cijfers? Ik wel. 


Vrijwel de helft van het MKB mist een essentiële en toegankelijke kans om hun bedrijf te laten groeien en een sterkere band met hun klanten te krijgen. Daarom hebben we de volgende tips bedacht voor het gebruik van social media voor kleine bedrijven.


1. Bepaal welke netwerken geschikt zijn voor jou

Niet alle social media kanalen zijn geschikt voor jouw bedrijf en de doelen die jij hebt gesteld. 

Bijna elke bedrijfseigenaar heeft een Facebook-pagina en dat is een geweldige eerste stap om een ​​publiek te genereren. Het netwerk nadert immers 2,6 miljard maandelijkse actieve gebruikers. 

Nu Instagram eigendom is van Facebook, is Instagram het snelst groeiende netwerk. Bedrijven springen op Instagram vanwege de visuele aantrekkingskracht op een jonger publiek.

Het klinkt misschien als een goed idee om jouw bedrijf op elk mogelijk netwerk te plakken, maar dat is het niet. Vroeg of laat zul je merken dat je je te dun hebt uitgespreid. Wanneer de hoeveelheid toeneemt, daalt de kwaliteit meestal. 

Maak je geen zorgen over het halen van een quotum of een bepaald aantal tweets of Facebook-berichten per week. Doe in plaats daarvan een onderzoek en ga naar het social media kanaal waar jouw publiek is om hun waarde te bieden. Daarover later meer.


 2. Neem de tijd om jouw accounts correct in te stellen

Het zou je verbazen hoeveel bedrijfspagina’s ik tegenkom die geen link naar hun website hebben of een verbroken link naar een van hun sociale pagina’s hebben. Je wilt een spinnenweb met links van het ene account naar het andere maken. 

Een aanwezigheid op social media is uiteindelijk de voorpagina van jouw bedrijf, dus zet jouw beste beentje voor. Jouw Facebook-, Instagram- of LinkedIn-pagina is vaak het eerste punt van binnenkomst van een potentiële klant bij jouw bedrijf. 

Maak jouw bedrijf menselijk, zodat klanten weten dat ze met een echt persoon praten. Je kunt dat doen met een pittige bio of authentieke inhoud. 


3. Alles begint met bewustzijn – er is hier geen kortere weg

Volgens Sheryl Sandberg, Chief Operating Officer bij Facebook, is het vrij eenvoudig: 

“We kunnen niet veranderen wat we niet weten en als we ons eenmaal bewust zijn, kunnen we niet anders dan veranderen.” 

Elke succesvolle merkstrategie begint met het opbouwen van naamsbekendheid. Maar het zal even duren voordat jouw inspanningen de moeite waard zijn. 

Het goede nieuws is dat je via social media voor kleine bedrijven jouw bereik direct kunt vergroten. Met de juiste targeting kun je jouw product of dienst veel sneller en goedkoper promoten dan met welke traditionele media dan ook.


4. Pronk met beoordelingen

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de klant van vandaag een product blindelings zal kopen.

Consumenten zijn nu sterk afhankelijk van online recensies, die dezelfde rol en betekenis hebben gekregen als persoonlijke aanbevelingen van een vriend.

Dus zorg ervoor dat je die van jouw laat zien.

Het delen van positieve klantervaringen doet meer dan alleen laten zien dat mensen tevreden zijn met het product of de dienst die je aanbiedt. Het bevordert vertrouwen en een sneeuwbaleffect.

Recensies en getuigenissen zijn krachtige troeven voor jouw contentstrategie. Voeg de vriendelijke (maar eerlijke) woorden van een recensent toe aan een afbeelding om de betrokkenheid en het bereik te vergroten. Je zult genieten van het verkeer, de leads en de verkopen die dit kunnen opleveren.


5. Voeg een CRM toe aan de mix voor extra personalisatie

Social CRM’s zijn een concept dat nog niet zo lang bestaat. 

Software voor het beheer van sociale klantrelaties combineert sociale gegevens met meer traditionele CRM-items zoals e-mail en aankoopgeschiedenis om een ​​grondig overzicht te geven van het online profiel van een persoon. 

Hiermee kun je de interacties van jouw klanten met jouw bedrijf op elk kanaal zien en je krijgt meer inzicht in wie ze zijn. 

Hierdoor kun je een klant ook aanmoedigen om meer producten en diensten te kopen. 

Hoe? Door de winkelervaring te personaliseren met suggesties die zijn afgestemd op het koopgedrag van het individu. Het laat de klant zien dat je geïnteresseerd bent in datgene waarin zij geïnteresseerd in zijn.

Investeren in jouw relatie met consumenten vergroot de kans dat ze blijven investeren in jouw bedrijf.


 6. Live vanuit een MKB bij jou in de buurt

Live video broeit al een tijdje. Blijkbaar produceren Facebook Live-video’s zes keer zoveel interacties als traditionele video’s en 80% van de gebruikers kijkt liever naar de live video van een bedrijf dan dat hij een blog leest.  

Live video op Facebook of Instagram is onovertroffen in het trekken van de aandacht en het trekken van kijkers naar jouw bericht. 

Met live video kun je de onbewerkte beelden achter de schermen verwachten, zo niet waarderen, van een winkeleigenaar die nieuwe inventaris uitpakt. 

Dit is de “echte jij” van je bedrijf en biedt een echte smaak van je kleine bedrijfscultuur op social media. Dit voegt authenticiteit toe aan jouw inhoud en helpt bij het opbouwen van dat uiterst belangrijke element van vertrouwen.


7. Wees responsief en betrokken:

Terwijl jij jouw bedrijf opbouwt, wil je betrokken blijven bij jouw publiek. Onthoud dat zelfs voor kleine bedrijven social media nooit slaapt.. 

Consumenten communiceren het liefst met bedrijven via social media. Het is tenslotte snel en gemakkelijk. 

Met name voor het MKB is interactie met jouw publiek erg belangrijk omdat het jou positioneert als een bedrijf dat erom geeft om jouw publiek en de tijd neemt om op zijn minst te reageren met een like als je niet meer tijd kunt vrijmaken dan dat. 

Toegankelijk blijven zal in jouw voordeel werken. Mensen willen zaken doen met echte mensen, ongeacht de bedrijfsgrootte. 

Consumenten verwachten ook snelle reacties. Hier is Facebook je beste vriend. Het netwerk stelt bedrijven in staat om tijdig op vragen te reageren.

Zie Reageren op reacties op social media.

 8. Luister je?

Onthoud dat er altijd belangrijke gesprekken plaatsvinden buiten jouw eigen kanalen. 

Luister naar je klanten, want het draait allemaal om hen.

Sociaal luisteren is een betrouwbare bron om de meest relevante sociale media-chatter over jouw bedrijf op te pikken en deze te gebruiken om jouw online aanwezigheid te versterken. 


Een bedrijf begint en eindigt met klantbetrokkenheid.
Maatschappelijke betrokkenheid geeft richting en realtime feedback.


9. Ken jouw doelgroep

Het begrijpen van de kenmerken van jouw doelgroep is een must om hen aan te spreken. Het creëren van klant personages helpt je om door de ruis heen te snijden met inhoud die echt resoneert met je publiek. 

Je kunt een klant personage creëren door eerdere interacties op jouw eigen kanalen en door middel van sociaal luisteren.

De taak hier is om naar trends en algemeen gedrag te zoeken, doelgroepen op basis hiervan te definiëren en op maat te maken.


 10. Vind inspiratie van anderen in jouw branche

Het is geen schande om winnende strategieën te gebruiken die voor iemand anders op social media hebben gewerkt. Als je een geweldig idee ziet dat je aanspreekt, pas het dan toe op je eigen kanalen. 

Je hoeft geen Nike te zijn om groot succes te behalen op social media.


Ik wil jullie verlaten met een laatste statistiek.

In 2008 had slechts 17% van de Nederlandse bevolking een profiel op social media. In 2019 groeide dat aantal tot 78%, waarbij bijna alle gebruikers minstens één bedrijf volgde. 

Social media is onmisbaar voor jouw digitale strategie. Het implementeren van tactieken die jouw marketing interessant en boeiend houden, zal op de lange termijn leiden tot een positief rendement op jouw inspanningen. 

Denk dus na over wat voor jou logisch is en wees consistent, test wat werkt en zoek uit wat niet werkt.




Tips Om Te Groeien Met Jouw MKB

Bekijk Ook Onze Andere Blog's

Samen online succes behalen?

Groei naar de next level. Wacht niet langer en neem direct actie.

nl_NLDutch